Handmatig Joomla updaten
Posted by Easyhosting on 08 Aug 2014 15:51
Hieronder staan de stappen beschreven hoe u handmatig Joomla kunt updaten:


Stap1:
Wanneer u Joomla niet automatisch kunt updaten naar een nieuwere versie dan dient u dit handmatig te doen. Hiervoor dient u de upgrade bestanden te downloaden. Dit kan worden gedaan via deze link: http://www.joomla.org/download.html.

Afhankelijk van welke versie Joomla u hebt klikt u op “Upgrade Packages”.

Voorbeeld versie 2.5.X: De actieve versie van Joomla is nu: 2.5.11 en de nieuwste versie is: 2.5.20. Wanneer u op de knop “Upgrade Packages” heeft geklikt, kunt u het bestand gelijk downloaden. Dit bestand update vanaf iedere 2.5.X versie naar 2.5.20.

Voorbeeld versie 3.X: De actieve versie van Joomla is nu: 3.1.1 en de nieuwste versie is: 3.3.0. Wanneer u op de knop “Upgrade Packages” heeft geklikt krijgt u een overzicht te zien van de opties die u hebt. Selecteer hier de “update” versie.

Pak het gedownloade pakket uit op uw computer.

Tip! Gebruik voor het downloaden en uitpakken altijd de .zip variant, niet alle uitpakprogramma’s ondersteunen het .tar.gz of .tar.bz2 formaat.

Let op! Wilt u upgraden van 1.5.x of 2.5.x naar 3.3.x dan dient u tevens te controleren of de server waarop uw website nu wordt gedraaid PHP 5.3 ondersteund.
- Indien zij PHP 5.3.10 of hoger draaien kunt u 3.3.x downloaden.

- Indien zij PHP 5.3.1 tot 5.3.9 draaien dient u te upgraden naar Joomla versie 3.2.4. Dat kunt u doen via: http://joomlacode.org/gf/project/joomla/frs/?action=FrsReleaseBrowse&frs_package_id=6882

- Indien zij een lagere PHP dan 5.3 draaien is het benodigd om een nieuw pakket op een server met minimaal PHP 5.3.1 aan te vragen.


Stap 2:
Maak nu allereerst een back-up van de huidige website en database.
Onderstaand vindt u artikelen over hoe u een back-up kunt maken:

Plesk 10:
https://helpdesk.easyhosting.nl/index.php?/Knowledgebase/Article/View/77/12/plesk-10---back-up-maken-of-een-back-up-taak-instellen

Plesk 11:
https://helpdesk.easyhosting.nl/index.php?/Knowledgebase/Article/View/227/19/plesk-11---back-up-maken-of-een-back-up-taak-instellen

DirectAdmin:
http://www.directadmin.nl/backup.html


Stap3:
U dient nu de uitgepakte bestanden te uploaden naar het hostingpakket.
Dit kan met een willekeurig FTP-programma gebeuren, bijv. CoreFTP, CuteFTP of FileZilla. Als dit niet aanwezig is op de computer dan dient dit eerst geïnstalleerd te worden.

Maak met het FTP-programma verbinding met het hostingpakket dat bij ons afgenomen wordt. Enkele basis instellingen zijn:

Servernaam:

Dit kan uw domeinnaam zijn of een IP adres. Vaak wordt ook ftp.uwdomeinnaam.extensie gebruikt, waarbij “uwdomeinnaam.extensie” wordt vervangen door uw eigen domeinnaam.
Username: Uw gebruikersnaam van het hostingpakket.
Password: Uw wachtwoord van het hostingpakket.
Poortnummer: 21.

Het uploaden moet op een Plesk-server worden gedaan naar de map: /httpdocs/
Het uploaden moet op een DirectAdmin-server worden gedaan naar de map: /domains/uwdomeinnaamhier.ext/public_html/

Zorg ervoor dat te allen tijde alle bestanden vervangen worden die reeds bestaan, anders kan het zijn dat er enkele oude bestanden actief blijven en dan werkt Joomla mogelijk niet goed.


Stap 4:

Als het uploaden succesvol is afgerond kan de website getest worden door naar de website te gaan. Test ook of u nog kunt inloggen in Joomla(de zogeheten backend) zelf om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.


Help Desk Software by Kayako Resolve